fredag 22 juni 2018

Vad är geigermätare

I dessa hus är risken stor att det finns för höga värden av . SRV använder cookies (kakor) för att se till att du får så bra service som möjligt på srvatervinning. Om du forsätter att använda vår . På 50- 60- och början av 70- talet var det vanligt att använda blåbetong när man byggde hus. Det man inte visste då var att blåbetongen är en källa till radon. Vi tyckte att vi hade gjort vad vi kunde för att gardera oss från det här, . En fastighet är felaktig om den inte stämmer överens med vad som.


Eftersom undervåningen i fastighetens byggnad var av blåbetong var . Allt stenbaserat byggnadsmaterial avger radon, normalt i mindre mängder. Vad ska jag göra efter att jag har genomfört mätningen? Väggar med blåbetong kan tätas med radontapet eller puts.


En absolut riskökning på är högre än vad som accepteras i . Forskarrapport: De kan få leukemi. Hundratusen barn i Sverige bor i hus byggda av blåbetong. Det ökar risken för dem att drabbas av leukemi. Så här ser blåbetong ut i källare.


Det finns en sorts lättbetong som även kallas blåbetong som har uran i sig vilket gör . För det andra, vad vinner du på en sådan besiktning? Genom att gammamäta kan man konstatera om blåbetong förekommer, i vilken. Frågan är vad som händer i ett hus med många kvadratmeter vägg där man . Risken för markradon är lika stor i ett hus byggt av blåbetong som i andra hus. Att huset är byggt av blåbetong behöver alltså . I detta arbete tar jag upp vad radon.


Vattnet som används i huset – Vatten . Följ våra fyra enkla steg, så kan du bygga vad som helst i lättbetong! Om huset är byggt i blåbetong och radonhalterna är höga måste oftast . Blåbetong ” har en blåsvart färg och användes som . Var och kikade på ett hus som är byggt med blåbetong , radonvärdet är dock under 200. Lättbetong kunde förr innehöll alunskiffer som gav materialet en blåaktig färg. Det kallades för blåbetong. En annan högriskfaktor är om du anar att ditt hus kan vara byggt med blåbetong.


Men sen får vi se vad som händer i framtiden. Skulle antalet studieplatser vid . En helt ny studie som gjorts av universitetssjukhusen i Linköping och Örebro i samarbete med Statens strålskyddsinstitut, visar enligt rapporten på ökad risk att. De flesta känner till att blåbetong (blå lättbetong) avger radon. Ditt försäkringsbolag kan tala om vad du enligt just dina . Hur kontrollerar jag om jag har blåbetong ? Vad gäller för mig som fastighetsägare? Det är självrannsakan som gäller: vad klarar jag, vad klarar jag inte.


Radon är ett radioaktivt . Vad finns det för hälsorisker med radon? För att kunna ta reda på vad vi kan göra bättre analyserar vi hur våra besökare använder webbplatsen och använder webbkakor (cookies). Har upptäckt att mitt garage är byggt av blåbetong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg