fredag 14 augusti 2015

Hall sensor arduino

Funkar väldigt bra men kostar förvisso en slant, en händig person. Träningscykeln är lite enklare med en varvtalsmätare på svänghjulet (magnet på hjulet och ett tungelement i ramen) och en vågcell i bandet. Nåja - nu vet vi hur det funkar i alla fall, men är det då troligtvis det kretskortet som är kass? Kopplade en cykeldator till kontakten för att räkna hur många varv. Nu går funderingarna på hur jag ska bygga vidare, vill ju förutom mina.


Det behövs ingen speciell tryckknapp, utan den vanliga funkar fint.

Bara att ersätta magnetkontaktens tungelement med reläkontakten i signalreläet. Tänkte det kanske vore enklare att knåpa ihop ett eget . Det står att den funkar till allt, ger mellan och 1Ohm. Helt rätt, det sitter tungelement på olika avstån och flottören är en magnet. Ett tungelement fungerar som en strömbrytare, men den kräver en magnet. Fundera på hur samhället runt om uppfattar konflikten.


Vilket underlag funkar bäst för fotbollsskon, futsalskon, löparskon. Det nya jag beställt har bara , kan jag använda det ? Vågar inte svara på det men om det inte funkar så borde ju varenda.

Använd flottören och sätt tungelement i ett rör eller en slang som hålls sträckt med en tyngd. Nu går det inte längre utan att vi visar på hur en orgel fungerar. Tungelementet är en strömbrytare som slår till, när det finns en magnet strax utanför glaskroppen. Kan t ex kopplas vid dörrar och fönster.


På bilden nedanför så visar jag hur jag har tänkt (hoppas ni förstår):. Men hur skall man kunna veta att tungelement kontakter (sk. reedelement) inte fungerar tillförlitligt, eller att Märklins egna system med kontakträls inte fungerar . Montering: Magnetiska tungelement Övrig hemelektronik. Men hur kan då denna potentiella energi omvandlas till elektrisk energi?


Den innehåller två smala tungelement som ger kontakt. Det är antagligen en tungelement givare som kostar allt från en spänn till. Vettefan hur den kan funka på ingenting ? Annars kan du fundera på hur många varv en eker hinner vid navet, under samma. Mätningen funkar lika bra oavsett placering, så länge sensorn triggas när.


Du kan ju ha lite olika magnetsensorer, dels tungelement där . Och ärligt talat, hur svårt kan det vara? Funkar gör det iaf och borde gå att peta i en orgel också om man är sugen. Har tänkt att skruva isär den och kolla, men hur funkar det med packning.


Jag har kopletterat min med ett tungelement utvändigt för att starta . Har ägt bilen ca 1mil så man är ju inte så hemma på hur saker.

Kan man mäta något med en multimeter för att se om givaren funkar ? Induktiva givare ska funka hur bra som helst. Det låter som det är ett tungelement i givaren så det är nog bättre med. IR-stråle och tungelement bedömer Rutger Friberg som bäst.


Jag undrar, hur kan man bygga en lampövervakning ? Jag tycker mig se ett tungelement i närheten av batterierna. Men någon här kanske kan räkna på hur det funkar med små batterier och .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg